Mama, hoe oud was jij toen je een GSM kreeg?

Mama, hoe oud was jij toen je een GSM kreeg?

Dat zinnetje maakte dat ik me op slag oud voelde.
Echt. Kind, ik ging nog met een "klein geld" aanschuiven aan een telefoonhokje.
Om te bellen naar mijn lief.
Dat waren nog eens tijden. Door weer en wind. 
En niet moeten vragen: "Bel je van thuis?" 
Duh, die telefoon hing nog ergens aan de muur of stond op een tafeltje.

Het ging allemaal erg snel, die evolutie van mobiele telefonie.
Wie gebruikt zijn GSM nog om te bellen eigenlijk?


Dit allemaal om in te leiden dat de gesprekken bij ons aan tafel tienerallures krijgen.
Emma en Mona worden dit jaar 12 en gaan naar de middelbare school.
Ze laten de lagere school achter zich en beginnen in september weer als eerstejaars.
We voelen de spanning in de lucht zinderen.
En zachtjesaan ontpopt onze veilige cocon tot iets waar we nog niet helemaal in thuis zijn.
Misschien moet ik daar allemaal niet zo hard over nadenken en me laten meedrijven met de stroom.

In dat geval moet ik GSM's gaan shoppen. 
Twee exemplaren. Want bij de inschrijving in de nieuwe school, vroeg men naar het nummer van de meisjes. Blijkbaar val je op als je er geen hebt.
Ik vroeg jullie meningen op onze facebookpagina en las alle reacties met veel plezier.

Het is voor ons, ouders niet gemakkelijk. 
We hebben de taak kinderen op te voeden en verantwoord te leren omgaan met technologie waarvan we zelf nog de spelregels moeten ontdekken.
Een uitdaging, elke dag opnieuw.


Reacties

  1. Ik volg vrolijk mee, heb nog een jaartje uitstel, maar krijg het al warm als ik er aan denk. En ook het 'Oja, ik word oud-gevoel'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is gelukkig nog even een 'ver van mijn bed'-show. Al hebben wij momenteel wel een 'oude' smartphone die de kindjes leren gebruiken. Dit vooral dan in functie van 'stel dat er iets gebeurt een van ons als de andere niet thuis is, dan leren we hen om te bellen naar de andere'. Ze zijn natuurlijk wel wat jonger dan jouw dochters, die vast wel al een telefoonnummer vlot kunnen onthouden en de telefoon gebruiken. Ik weet nog niet hoe ik ermee zal omgaan binnen x aantal jaar. Zelf was ik 15-16 jaar toen ik mijn eerste gsm had.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. IMHO, die gsm, wacht tot ze er zelf om vragen. En vraag vooral wat ze ermee willen doen. Want om te bellen of smsen is dat niet hoor, trust me. De mijne zijn nooit bereikbaar :-)
    En koop al zeker geen dure iPhone, dat kost toch onmenselijk veel geld om in de handen en verantwoordelijkheid van een kind te leggen? Mazr zoals ik zei, míjn bescheiden mening he.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog geen vragen hier thuis maar bij schoonzus en dochter die even oud is al Emma en Mona os er denk ik nu al 2 jaar een smartphone. Veel te vroeg vond ik maar bon ieder beslist dat zelf wel natuurlijk. Ik denk dat zij een samsung weet ik veel hoeveel heeft. Maar een dure zou ik idd ook niet kopen. Als ik zie wat dat afziet bij Jitse... Een iPhone leeft vast geen week :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De jongste kreeg een week of twee geleden zijn gsm (bij zijn vormsel) , eentje waar hij nog niet mee belde, maar wel gebruikt om te whatsappen met zijn vrienden! Ge kent dat hé!
    Best leuk om te zien, hoe vlug ze daar weg mee zijn. Bij de aankoop, kijk je best hoeveel gigabyt erop zit, want die jongeren dowloaden heel wat apps, die geheugen vragen van hun telefoon. Bij de oudste was het na een jaar al niet meer ok, want ze kon niks nog erop zetten. Succes in jullie zoektocht... Hij wordt trouwens ook 12, en verandert in september van school!
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier ook nog een jaartje respijt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier is het ook dagelijkse discussie. De school waar ik zelf werk zijn de meeste kinderen in groep 6 wel in het bezit van een mobiel, maar nog niet iedereen. In groep 8 heeft iedereen er wel een. Maar bij mijn kinderen op school hebben een aantal kinderen in groep 3 er al een en in groep 4/5 minstens de helft. Ik vraag me werkelijk af wat ze dan met een telefoon moeten op die leeftijd. En dan heb ik het niet over oude telefoons van ouders, maar ook kinderen die echt een nieuwe krijgen. Ik blijf de dagelijkse discussie aangaan en stel het nog zo lang mogelijk it.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Blij te horen dat je de knoop doorhakt. Mijn dochters zijn nog te jong dus ik heb nog wat respijt. Gelukkig... ;) Als leerkracht zie ik dagelijks tieners met hun gsm's. Geen gemakkelijke beslissing, maar inderdaad dat opvoeden in mediawijsheid is heel belangrijk in deze tijd. Soms vraag ik me toch af of ze niet wat jong zijn voor die 'vrijheid' en verantwoordelijkheid...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vond ik ook een moeilijke knoop om door te hakken. Eigenlijk vind ik niet dat ze dat op die leeftijd al nodig hebben, en al zeker geen superdure iPhone. Maar onze oudste gaat met de trein naar school en aangezien de trein altijd een beetje reizen is hier in België, hebben we hem het eenvoudigste Nokia model gekocht met een abonnement volgens verbruik en dus zonder data. We hebben het geluk dat hij zelf niet echt vragende partij was en het toestel enkel gebruikt om sporadisch naar ons of een vriend te sms'en :-). Misschien verandert dit op termijn nog wel ...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hier kreeg Geike net een gsm voor haar 12de verjaardag...FB wil ik nog niet ....IG heeft ze wel.
    Ja ze, we kunnen ze niet klein houden.

    Ik zit hier met andere dochters, jongere dochters die niet kunnen wachten tot ze er ook eentje krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Emma en Mona zitten ook op ig, maar dan privé. Facebook mag nog niet van mij.

      Verwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!