De omkeerbare trui met boordstof, tutorial

Zag je gisteren de trui van Emma?
Een trui met twee lagen, aan beide kanten te dragen.
Lekker warm en hip.


Een gewone trui maken, dan is intussen een eitje.
Een trui omkeerbaar maken, daar moet je jouw hoofd bij houden.
Ik maakte voor Emma een versie met boordstof en maakte foto's van de stappen.

Werkwijze

Knip de patroondelen van je favoriete trui-patroon twee keer uit.
Naai de schoudernaden en de mouwen of in mijn geval de raglannaden.


Knip de strook boordstof voor de hals en sluit de zijnaden. Vouw naar de goede kant en speld op één laag trui aan de goede stofkant. De naad komt middenachter.


Leg de tweede trui er op met de goede stofkanten op elkaar.


Naai de halsboord tussen de twee lagen trui.


Keer de trui door de hals. 


Stik nu de boordstof voor de mouwen aan één laag mouw.
Je hoeft hiervoor nog geen zijnaden te sluiten. 
Gewoon het uiteinde van de mouw aan het einde van de boord.




Nu is het belangrijk dat de trui zeker gekeerd is zodat aan beide kanten de goede stofkant te zien is.
Je kan nu de boordstof spelden op het mouweinde van de andere stof.
Zoals je op de foto kan zien zit de naad niet zichtbaar, maar de mouwen zijn nog open aan de zijkant, dus je kan er gemakkelijk aan om deze te naaien.
Werk zowel de linkermouw als de rechtermouw zo af.


Nu is het tijd om de zijnaden te sluiten.
Hier moeten vogels tegen vogels, ruitjes tegen ruitjes.
Je kan dat in één beweging doen, let er op dat de naden netjes overeen komen.


Laat aan één mouw een opening van zo'n 20 cm.
Dat is het keergat dat je straks nodig hebt.


Je kan de trui nu rechttrekken door de mouwen.


We missen nog afwerking onderaan.


Naai nu een band in boordstof onderaan de trui op slechts één laag.
Ik naaide deze aan de vogelstof.


Keer nu de trui binnenste buiten.
De afgewerkte kan zit aan de binnenkant.
Ga nu met je hand door het keergat en trek de onderkant van de trui naar je toe door het gat.


 Nu kan je de onderkant van de tweede trui aan de boord zetten.



Het keergat doet nu waar het voor gemaakt werd.
Trek de hele trui er weer door.


Als dat gelukt is, kan je het gat dichtnaaien met de hand of met de naaimachine. 
Het zit aan de onderkant van de mouw en valt helemaal niet op.








De stoffen zijn te koop bij Bambiblauw.
De vogels zijn Kaketoes uit de nieuwe collectie van Eva Mouton,
De grid kwam uit een vorige collectie van Bambiblauws eigen ontwerp.
Beiden zijn French terry. Een plezier om te verwerken.



Reacties

  1. Wauw.... Dit zet ik zeker op mijn to-do lijst! Héél erg geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. toppie, dit moet ik eens testen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super, dit ga ik zeker eens voor Joía maken! Dank je. X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super! Dit ga ik zeker eens proberen. Dank voor de tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel erg gaaf! Bij het keren zal ik tijdens de arbeid nog wel eens goed moeten kijken, ben ik bang, maar gaat vast goedkomen! Dank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw! Wat ben jij toch een lieve dame dat je dit deelt! Ga ik snel uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooh heerlijk! Ik houd wel van zo'n uitdaging. Dank je Griet!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh, ik raak hier altijd zo van in de war ;). Ondanks de meer dan duidelijke stappen. Helpt wel om het werkelijk te doen, met stof in de handen zie ik het wel sneller ;). #gebrekaaninzicht #niksaantedoen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super !!!Staat genoteerd op mijn lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super! Eenvoudig (van idee dan toch) en zoooo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. amai leuk leuk en duidelijk, al zijn dat wel heel warme truien he zo dubbel maar voor de winter toppie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, tof! bedankt. Hopelijk duurt het toch nog wel even eer we weer zo'n omkeerbare trui van doen hebben ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtig exemplaar weer! Leuk!
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ah zo ingenieus !!! Dat moet ik ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige trui! Zou ik mogen weten wat het basispatroon is? Zou het graag voor mijn jongens maken (1 en 3)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ben ook aan dot patroon bezig. Maar nu zit ik vast aan de onderkant. Boordstof heb ik vastgenaaid op 1 kant. Die kant keer je binnenste buiten en dan haal je het Door het keergat. Maar dan???? Zit ik hopeloos vast. En ben er bijna. En vind hem nu al zo mooi. Zou zonde zijn dak hem niet kan afmaken. Kunnen jullie mij helpen??

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!