 Kom op appel(s)taart



Even geleden kocht ik appels voor "kom op tegen kanker".




In een rood rugzakje brachten Emma en Mona de appeltjes mee naar huis. Onderin het zakje zat een klein briefje.
Beste, deze appels werden zorgvuldig uitgezocht en verpakt. Hou er rekening mee dat ze door de kinderhanden enige schade kunnen oplopen.

En inderdaad. Enkele appeltjes verdwenen in de appelmoes, anderen in het fruitdoosje. En nog bleef de stapel groot.

Deze week kreeg ik tof volk over de vloer.

De dames van "Dinner at seven" kwamen hun moois etaleren in mijn huis.
(Ik vond dat ze alles mochten laten staan. )
En andere toffe meiden kwamen kijken en kiezen en ...
proeven!

De laatste appeltjes verdwenen onder een laagje deeg en kaneel met een toefje slagroom.
Heerlijk!


 Maak ze zelf 

Smeer een vuurvaste schotel in met boter.
Appelen schillen, in stukjes snijden, de schotel er mee bedekken.
Strooi kaneel en eventueel rozijnen over de appels.
Meng:
  • 100g bloem
  • 100g suiker (ik koos rietsuiker)
  • 100g gemalen amandelen
  • 200g malse boter
Deze mengeling verdeel je over de appels, strijk mooi open.
Bak gedurende 35 minuten op 200°C

Warm is ze het lekkerst, met een toefje slagroom en/of een bolletje vanilleroomijs.

Reacties

  1. Jum! Ziet er kei lekker uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh Grietje dat ziet er heerlijk uit!! Wij hebben nu appelbomen staan in onze nieuwe tuin, maar ik zal ze maar volgend jaar pas kunnen proeven.
    Zal je receptje opslaan x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe hou jij toch jouw prachtig lijntje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jui! ze was echt super lekker! en die kan eh... en die bordjes bijten in mijn been... ik heb wel ook al de bekers bestelt :) nog es merci voor de leuke avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Och , ik eet nochtans alles hoor maar met mate. Bijvoorbeeld : als ik op restaurant ga en er worden 2 gerechten besteld dan neem ik bijna altijd 2 voorgerechten, anders krijg ik het niet op. Of ik neem slechts een paar frieten ipv een hele hoop op mijn bord en eet weinig sauzen. x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hhmm ik had al lekkere trek en nu helemaal! Ik ga nu appels kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmm lekker! Wij doen er geen bloem maar wel een half zakje puddingpoeder en drie eitjes bij en leggen de appels op een kruimel-of bladerdeeg ; ook heerlijk! En dat servies staat hier op het kerstlijstje!supermooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je was een fantastische gastvrouw!! Bedankt dat we mochten langskomen. ...wat een mooie foto's en die appeltaart was om vingers van af te likken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie kan en bordjes. Prachtig. En natuurlijk zijn appels supperlekker. Iris maakte gisteren ook een appelcake voor 't school en ik vind het jammer dat ik hem zelf niet mocht opeten. Het is voor de lichtjestocht vanavond.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Merci voor dat receptje, ga ik ook eens uit-proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kreeg van de sint op het werk vorige week een stevig fruitpakket per kind mee naar huis - dat was me de reis naar huis wel, met kilo's fruit en Lukas op de trein - en daar zijn nog wel wat appels van over... Ik weet ineens wat ik daarmee ga maken! Ziet er superlekker uit, en ja die theepot hé...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ze was minstens even lekker als ze er hier uitziet op die schoon telloorkes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super! Dit maak ik maandag, als we met een bende mama's hier thuis snoepzakjes maken voor de kerstmarkt op school. Bedankt voor het receptje!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een heel geslaagde home sale, leuke hebbedingetjes, een geweldige gastvrouw en overheerlijke appeltaart! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh.. die ga ik zeker ook maken! Bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ga ik deze week zeker ook eens proberen. Bedankt voor het receptje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die ziet er echt wel "om-op-te-eten" uit! Ga ik toch ook eens proberen...
    (zo ergens na de feestdagen)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mmmm heerlijk, vandaag gemaakt!
    http://twitpic.com/8m3btj
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!