Drie ritsen en een streepje tafelzeil



Ik naai al wel eens op verplaatsing. Soms voor een goed doel, soms voor de gezelligheid, of om wat bij te leren.

Maar als je ergens gaat naaien, dan heb je garen nodig, scharen, lintmeters en zo. En vooral dat garen raakt al eens in de knoop tussen al die andere spulletjes.
Ik maakte mezelf enkele ritszakjes .
Ik gebruikte geen voering. Omdat het garen daar toch zou blijven in plakken.
Tijdens het keren dacht ik even dat het fout ging lopen. Het tafelzeil zat vol kreuken.
Ik heb ondervonden dat die er vanzelf weer uittrekken. Handig!


Ik kocht dit tafelzeil op mijn tocht naar Amsterdam bij Kitsch Kitchen.




Edit
Tafelzeil bestaat in soorten. Het ene stikt gemakkelijker dan het andere, maar het heeft de neiging om aan het naaivoetje te blijven plakken. Als je het niet ziet zitten om een boventransportvoet te kopen, dan geef ik deze tip mee: Zet de steeklengte wat groter. Ik stik op drie of drie en een half. Dan maak je minder gaatjes in het zeil en het schuift vlotter weg.

Edit 2 met dan aan Jipie
Leg een stukje patroonpapier op het tafelzeil. En scheur het na het stikken weg.

Reacties

  1. Tof! Werkt dat eigenlijk gemakkelijk, zo'n tafelzeil? Ik heb me daar nog nooit aan gewaagd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Juist, daar ging ik nog over schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel leuk!! Ik was ook al bezig met tafelzeil van de week!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ongelooflijk mooi!Zo iets zou ik ook wel willen maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Of je plakt onder je voetje een stukje schilderstape, glijdt het zeil er mooi onderdoor en ben je klaar dan haal het tape er weer af....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. of naar het schijnt werkt een beetje talkpoeder op het zeil ook wel, ik heb het wel nooit uitgeprobeerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik naai niet zo veel, toch heb ik een paar weken geïnvesteerd in een boventransportvoetje. Amaai, had ik het geweten, ik had mij dat al véééél langer aangeschaft.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk! Fijn ook als je zelf zo handig bent.. (ik zucht even diep.. (-; )

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ziet er heel leuk uit!!!
    ik durf me nog steeds niet aan tafelzeil wagen ... schik dat ik naalden ga breken, draad ga breken en dat alles gewoon vreselijk gaat mislukken lol
    maar jij durft duidelijk wel en 't ziet er goed uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Blauw en rood gaan zo mooi samen! Nu kan je op verplaatsing in stijl!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zo goed gevonden! wat leuk die creativiteit x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Majane, dat likt me een echte kliederboel! Ik onthou de tip voor een volgend lastig tafelzeilproject.
    Saskia, je hebt maar een heel klein stukje nodig om eens te proberen. Doen, hé!
    Mammalien, zit het echt niet in jou?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. een restje patroonpapier erronder werkt ook en dat scheur je derna heel gemakkelijk af

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Met patroonpapier erop is het me gelukt!

      Verwijderen
  14. Dat tafelzeil van kitch kitchen blijft toch altijd een schot in de roos. Zeer mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super! En weer zo perfect afgewerkt hé zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig! Doe je ook opdrachten?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Maks, soms. Hangt er van af wat het is. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi, ik vroeg me af waar jij je boventransportvoetje nog meer voor gebruikt? Ik twijfel om er ook eentje aan te schaffen.... Mooie tasjes weer, trouwens, ik heb er ook eentje gemaakt met tafelzeil (het etuitje), lekker stevig!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Caroline,
    Ik heb geen boventransportvoetje. Ik twijfel over een nieuwe naaimachine. Ik wacht nog af...

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk gemaakt!!
    Ik heb me (nog) niet aan tafelzeil gewaagd maar losde het hoe-neem-ik-naaigerei-mee-probleem zo op: http://07022211.blogspot.com/2011/11/naaitasje.html

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!