Het is een illusie.


Het lijkt een plooirokje, maar het is er geen.












Zelf maken?
Zet een zonnebril op. (grapje. gewoon erg roze, dat rokje van Mona)

Gebruik het patroon van een wijde klokrok.
Teken aan de zijnaad een extra centimeter naad.



 Meet de kleine en de grote kromming van het rokdeel. 


Ik wou graag 12 plooien.
Ik heb de afstand van de kleinste kromming door 12 gedeeld en gemarkeerd.



Ik deed hetzelfde voor de grote kromming.
Natuurlijk staan die markeringen verder uit elkaar omdat je een grotere afstand hebt.


Strijk een vouw in de stof van het eerste punt boven tot het eerste punt beneden.
Gebruik een voetje zoals dit op de foto om heel dicht tegen de rand te stikken.
Stik op de vouw.


Strijk de plooi weer open.



Strijk de volgende vouw in de andere richting.
Daarmee bedoel ik dat je afwisselt. Een vouw naar boven, een vouw naar binnen.



Je krijgt dan een effect zoals dit:



Werk het rokje af met een rits in de zijnaad en een smalle tailleband, eventueel met elastiek er in.
Zoom om en klaar.

Reacties

  1. Heel origineel... en een leuk effect!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig gevonden! Een luie-wijvekes-plooirok :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Griet, je bent zo klaar voor je droomplan! Ik zou het meteen kopen als het in de rekken hing.

    De dochter heeft hier trouwens net hetzelfde t-shirt:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat slim!! Die gaan we even pinnen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. een heel slimme manier om een plooirokje te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar dat is mooi zeg! Ik hou wel van dat fel roze. Het staat je dochter goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk idee, ik heb het meteen gepind ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Merci voor de uitleg, dat gaan we toepassen. Ik vind haar truitje ook superschoon, ik zou het meteen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat komt van JBC. als je snel bent...

      Verwijderen
    2. Ik heb morgen de eerste 2 uur les dus nadien is de jbc net open, vlug naartoe dus, bedankt Griet

      Verwijderen
  9. Hey, wat een cool idee! Oh en hoe heet dit voetje als ik vragen mag?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weet ik niet. Er staat wel een nummer op, maar dat hoort enkel bij het type naaimachine dat ik heb. Ik denk dat het bedoeld is voor blindzomen.

      Verwijderen
    2. Ik heb een soortgelijk dingske, en bij mij heet dat kantvoet. Gekocht bij Mertens, als ik mij niet vergis.
      En Griet, gij zijt toch niet te doen! Hoe komt ge erop?! Perfect voor stoftekort en toch een plooirok willen. En ik denk ook iets flatterender voor het achterwerk. Ik pin!

      Verwijderen
  10. leuk! (zoals altijd hier :-) ) (en ik heb dezelfde vraag als Liezzzje)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Uit welke mouw heb je dat nu weer geschud? Jij bent echt niet te doen! Zo mooi. Zou dat wel eens voor mezelf willen doen. Wat denk je: best met een wat stevigere stof? Of zou dat ook mooi vallen met een dun katoentje? Oh ja, en ik ben het helemaal eens met Elisanna! (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk fotomodel met blauw plekjes op de knie...

    Mooie rok hoor!

    jij hebt ook de Brother naaimachine... denk ik te zien op foto...
    voetje R is inderdaad "Blindzoomvoet"

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoe je er toch altijd opkomt... Héél mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel mooi! Moet ik eens poberen... En weer zo'n leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!