Speel en go





En je kan de speelmat/opbergzak aan twee kanten gebruiken.


Zelf eentje maken?
Makkelijk!
Wat heb je nodig?
  • 1 meter katoen
  • 1 meter fleece
  • 14 kleine lappen katoen van 28 cm op 12 cm
  • 4 meter koord of geweven stroken stof.
  • koordstopper
Wat moet je doen?
  • Knip een grote cirkel uit het katoen. Zo groot mogelijk. Knip 14 rechthoeken van 28 cm op 12 cm.



  • Maak kokers van de rechthoeken. Stik de smalste kanten aan elkaar met de goede kant van de stof op elkaar. Keer binnenste buiten. Leg de naad aan de binnenkant en vouw dubbel met de langste kanten op elkaar.
  • Speld de kokertjes vast op de goede kant van de cirkel. Verdeel ze mooi.

  • Stik eens door op de rand. Alle flapjes hangen nu vast.

  • Leg de stof met de goede kant naar beneden op de lap fleece. Zorg dat alle flapjes naar binnen zitten! En speld vast.
  • Stik de fleecelaag vast aan het speelkleed en laat 10 cm open om te kunnen keren.
  • Knip de overtollige fleece weg en keer het deken met de goede kant naar buiten.
  • Stik nog eens dicht tegen de rand. Zo maak je het gat waardoor je het speelkleed keerde ook dicht.
  • Rijg een koord door de flapjes, steek een koordstopper over de twee einden, werk de uiteinden af met een restje stof.









En kijk eens hier :-) of daar.

Reacties

  1. Mooi! Ik heb ooit ook op het punt gestaan om zoiets te maken (als legomat), stof lag al klaar, maar heb er dan om een of andere reden van afgezien....
    1 ding begrijp ik niet goed: leg het kind tussen het speelgoed - en dan - span de koordstopper aan...euh, een handige manier om je kind op te bergen?;);)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar neen, jong :-)
    Elisanna, er bestaat ook leuke legostof, hé. Met blokjes er op.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ik heb zoiets eens gemaakt maar dan met nestelogen en biaisband:
    http://effiemaakt.blogspot.com/2010/04/speeltas-voor-de-boevemans.html

    Maar dit is ook een handige manier! Ga ik onthouden! Ook handig als babyspeelmat met die fleece.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super super super! Merci merci merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super handig, ga ik maken. Is zoonlief van 10 wkn mooi opgeruimd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ken die legostof, die is hier al veelvuldig gebruikt geweest. En ik weet niet of hij nu nog te verkrijgen is...maar die zou echt wel ideaal zijn voor zo'n legomat. Misschien toch nog eens werk van maken....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En een ideaal restjesproject, ook.
    Heel mooi, zal ik zeker onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohja, dit is echt iets "naar mijn hart". Heel tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gij zijt ON-GE-LO-FE-LIJK!
    Subliem idee! Nu alleen nog wat tijd vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is gelijk zoooooooo simpel! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ge hebt Astor toch niet stiekem in die speelmat mee naar huis genomen hé ;-)
    Dat ventje zal nogal kunnen rollen op zijn speelmat! Zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Supergoed idee ik ga morgen eens even wat lappen uit de kast halen hiervoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Gaëlle, nee zenne! Daar hebben zijn zussen wel op gelet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super! En leuk met al die verschillende stofjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh ja en dan met lego-stof zoals Elisanna schreef! Ik heb nog wel geen kinders maar wel een lief dat al zijn lego onlangs hier heeft gekregen. En je raad het: we hebben nu overal lego-bouwwerken en rondslingerende blokjes....... (grmbl als dan net de boekhouder langs komt...) Ik ga direct op zoek naar zulke legoblokjesstof!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Takes me back, wij hadden vroeger zo'n legomat (maar daar stonden geen blokjes op hoor). Moet dringend eens op zolder zoeken waar die gebleven is! Jouw versie is wel stukken mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. zeg, jij maakt zoén mooie dingen ook voor jezelf als ik iets voor mezelfga maken dan blokkeer ik vanag september heb ik elke ma cursus er zijn gewoon dingen die ik nie snap broekenen rokjes vooe dochter en zonen lukt wel maar blousjes en kleedjes nee ik krijg er kop nog staart aan ann sommige patronen en ook de meeste patronen zijn tot 46 ik moet tot 50 veranderen dus aanpassen breien no worries maar dat ander kruig er gewoon kopijn van en terwijl ik zo goei materiaal en bergen stoffen heg liggen groetjes uit antwerpen liesbey

    BeantwoordenVerwijderen
  18. wauw tof idee en dan nog iets dat ik ga kunnen ook! dat wordt mijn eerste projectje van de vakantie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Anke De Deyne23 juni, 2011

    Wat een grandioos idee zeg.Ook leuk als geboortegeschenkje. Merci voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik voel het al, daar gaat meegespeeld worden!! En hoe heerlijk om dan op te ruimen, trek aan de koordjes en alles is weg, om te onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat een super idee!!!!!! dikke merci!!!! zal ik zeker maken!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ik vind de laatste 3 stappen het beste: leg het kind hier, span dan de touwtjes aan en neem mee... :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  23. jawadde, mijn mond zakt open (van verwondering wel te verstaan)!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wij hadden vroeger ook zo'n speelmat, gemaakt door mijn moeder. Alleen was 't vierkant en aan elke hoek een lus. Lussen samennemen en klaar, opgeruimd! Maar dit rond model, met die lussen rondomrond en koordstopper is subliem! Zal ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik zit met een vraagje...
    Moet er fleece aan de ene kant? Is het zo zachter dan?
    Ik zou 2x katoen nemen en er dus een applicatie van flockfolie op zetten voor de gelukkige ontvanger...

    Help?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik zou echt gaan voor fleece om het zachter te maken voor de kleintjes. Je kan er ook een extra laag in voorzien, hé. En met twee kanten katoen werken met een laag fleece ertussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hmmm...
    Ondertussen zalige fleece gevonden in de Casa :mrgreen:

    nu nog puzzelen welke katoen op welke fleece...

    En misschien gewoon een zakje appliceren op het katoen vanbinnen of op de fleece waarin nog dingen kunnen gestoken worden en waar ik dan op een effen katoentje wat kan flocken... hmmm...

    Is fleece + katoen zacht genoeg? mijn naaimachine flipt vrees ik bij meer laagjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Weet je toevallig of die stof met de autootjes nog ergens te verkrijgen is? Ik vind ze niet dadelijk nog terug

    Groetjes
    Katleen

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Bedankt!! Vlak voor dit blogje kwam, had ik mijn schoonmoeder een lego-opbergzak-annex-speelkleed beloofd, met zoiets in mijn hoofd, maar ik vond de stoffen lussen veel beter dan de nestels die ik bedacht had...
    http://wp.me/pK2DW-t8

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oef, hij is klaar!
    Misschien had ik toch geen levensgrote olifanten en 20 vogels moeten appliceren...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hey! Ik ben ook met zoiets aan het experimenteren... maar een kant en klare handleiding is veel makkelijker! Thanx!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. heey

    wara kan je zo een stoffen met autobanen of legoblokjes vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Leuk gevonden! Ik heb het dekentje gemakkelijk kunnen maken met een set vrolijke stofjes. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik zit met het volgende probleempje. Ik heb een superleuk stofje hiervoor (http://www.vanmarieke.nl/16mrt2012%20323.jpg). Twee meter van 110 breed. Als ik hier een zo groot mogelijke cirkel uithaal dan is het best een klein speelkleed voor een mannetje van 1 jaar met duplo. Heeft iemand een goed idee om deze cirkel op een mooie manier te vergroten? Ik ben een beginnend naaister en zie even niet een mooie oplossing. Hoop dat iemand anders die wel weet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan een stof zoeken van 150 cm breed die er bij past, en daar een grotere cirkel uit tekenen. Je legt de kleine op de grote en stikt die vast met een zigzagsteek. Succes!

      Verwijderen
  35. Super!!! Zelf uitgeprobeerd en in enkele uurtjes was de klus geklaard! Een leuke afwisseling om te maken!! Best trots op mezelf en ik krijg leuke reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Echt zo leuk, ben bijna klaar! Ik heb een effen katoen gebruikt en met een zwart/wit gestreepte stof, de wegen geappliceerd! Mijn dochter zit vol verwachting mee te kijken! Heel erg bedankt voor dit super leuke idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Ik gebruik voor de onderkant een soort namaak leer, in elk geval een waterdichte stof om het kleed geschikt te maken voor buiten. Is het verstandig om hier nog een laag fleece tussen te doen voor de zachtheid?

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Hai Griet,

    Ik doe de social media voor KidsGlobe.nl, een webshop met in Nederland ontworpen miniatuurboerderijen en auto's. Dit is een erg leuk idee voor ouders met kinderen die ons speelgoed hebben. Ik wilde het niet zomaar van je stelen, dus vandaar de vraag: Zouden we dit idee mogen gebruiken voor onze social media (uiteraard met vermelding en link naar je blogspot erbij)? Misschien kunnen we erover mailen (klopt het dat ik hier geen contactgegevens van je kan vinden?). Ik hoor graag van je! Vriendelijke groet, Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hai Griet,

    Ik doe de social media voor KidsGlobe.nl, een webshop met in Nederland ontworpen miniatuurboerderijen en auto's. Dit is een erg leuk idee voor ouders met kinderen die ons speelgoed hebben. Ik wilde het niet zomaar van je stelen, dus vandaar de vraag: Zouden we dit idee mogen gebruiken voor onze social media (uiteraard met vermelding en link naar je blogspot erbij)? Misschien kunnen we erover mailen (klopt het dat ik hier geen contactgegevens van je kan vinden?). Ik hoor graag van je! Vriendelijke groet, Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Hallo, hoe krijg je een mooie cirkel uit zo een grote lap stof? Dit is een super leuk idee, mijn kinderen zijn ondertussen al te groot maar ik heb wel nog een klein neefje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Bedankt voor dit super ideemet uitleg! Ik was al weken aan het denken wat ik als kraamcadeau zou maken voor een vriendin die een kleintje verwacht en dit is het! Ook super om niet met nestels te hoeven prutsen!
    Liefs Ivon

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hier eindelijk eentje gemaakt en supertevreden van. Wel wat werk aan maar helemaal niet moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Mijn dochter vroeg of ik een speelkleed/ opvergbak kon maken. Even Googlen en ik kwam bij jou terecht. Wat een superleuk idee. Ga ik zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Geen zorgen meer voor u nu, want ik ben hier om u te helpen. Weet u dat veel mensen in de wereld willen een heleboel project kan duizenden banen te creëren te bereiken? maar hebben niet de financiële middelen om hun project te starten. Ik denk dat je te helpen met een snelle en betrouwbare financiering. In het bijzonder, ik moet het kapitaal worden gebruikt voor korte en lange termijn leningen te verstrekken in het bijzonder van 2000 tot 1.000.000 geen ernstige persoon die wil de lening. 2% rente per jaar op basis van het geleende bedrag, want het zijn met name ik wil niet naar de woeker wet te overtreden. Je kunt meer dan 1 tot 30 jaar maximaal terug te betalen, afhankelijk van de prêté.c'est aan u voor de maandelijkse betalingen bedrag. Ik vraag alleen maar erkenning van handgeschreven gecertificeerde schulden en ook sommige delen verstrekt. Neem contact met ons op E-mail: ruthmalconne.office@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Hallo Mevrouw en Meneer,
    U bent speciaal en je geld nodig. Je had projecten
    en mis je investissement.Votre bedrijf moet worden ontwikkeld
    financieel. U bent Politicus en je dorst voor financiering.
    Onze legitieme ambitie is om te investeren in uw verschillende bedrijfssectoren
    en om in te grijpen in de economische crisis van een aantal zakelijke en
    sommige landen die politiek stabiel zijn en waarvan de wetten en
    voorschriften beschermen en beveiligen van buitenlandse investeerders, is het voor
    al deze consid rantsoenen Wij verzoeken uw veno ns
    openhartige en oprechte samenwerking in alle activiteiten
    winstgevende private en publieke sector. Wij zijn bereid om een ​​fonds
    particuliere onderneming of een persoon met een project of behoefte
    investering. Y ou bijzonder, ondernemer, of Politici
    een zakenman ffaire, n zult blij zijn om te weten zonder uw deadline
    beslissing. Informatie over uw branche, uw
    professionele ervaring in ev ele in het bedrijfsleven.

    NB: Onze investering knop te krijgen is 20 tot € 00,00
    580,000,000.00 euro en discretie te doen van de uitstekende
    platform om onze investeringen te bedienen
    ervaren en erkende.

    Uw kredietaanvraag worden opgenomen op volgende adres:

    ruthmalconne.office@gmail.com

    Wij ontvangen klanten in ons kantoor in Europa en Afrika als de
    gevraagde bedrag is meer dan 500.000 euro.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!