Hoe maak je een smockro(c)k

Voor dit rokje heb je geen patroon nodig. Enkel een rechthoek van heel soepel (transparant) katoen, elastiek, garen en een kanten bandje.




























Zoek een model dat tijdens de schilderwerken wil poseren.

En klaar.

Enkele tips.

Het eerste rokje dat ik zo maakte, was langer. Ik gebruikte een stuk stof van 114cm op 70 cm. Bij Emma en Mona komt dat tot op de knie. Reken de lengte de je graag wilt twee maal plus de naadwaarde (4 cm).

De liberty smockte of rimpelde iets minder dan de kringloopwinkelstof. Ik heb met de stoom van het strijkijzer de elastiek doen krimpen en naaide toen nog bovenaan een bredere elastiek om mooi aan te sluiten.

Lukt smocken niet op jouw machine en heb je geen oude Zweed staan, zoals ik? Knip dan vijf elastiekjes van 0,5cm breed, knip ze op maat van de taille en naai die met een elastische zigzagsteek in het rokje (Net als ik deed voor de bovenkant). Gebruik je een effen stofje, dan kan je spelen met de kleur van het garen.

Reacties

  1. lang leve de simpele rokskes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig. Ik had onlangs ook zo'n rokje vast in een winkel in Antwerpen en had ook gepland dat eens te proberen.
    En voila, ik moet het al zelf niet meer uitzoeken zeg. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij kunnen dat helemaal zelf! Nem. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een goed idee! Waarom heb ik dat zelf niet kunnen bedenken? Binnenkort krijgt de dochter hier een mooi rokje.
    @Polkadotjes: dat denk ik nu ook altijd, sinds ik met het naaivirus besmet ben. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Thanks 4 sharing.

    Jouw instructie ligt nu op de printer. Nog even een leuke stof uitzoeken en dan ga ik het maar eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Benieuwd naar jouw resultaat! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gratis naailes op het internet. Bedankt. IK vrees alleen met al die leuke projectjes dat ik dringend nieuwe stoffen moet inslaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo'n vervelend klusje is dat niet, hé! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die afmetingen van die strook, das voor een 5-jarige dan? Als ik dat nu wil proberen voor een meisje van 1 jaar, welke afmetingen zou ik dan nemen? En zou dat lukken met een iets steviger katoen? Of niet proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die afmetingen zijn goed voor vier tot zeven- jarigen.
    Voor een kleintje zou ik eens een test moeten doen. ALs je met zwaardere katoentjes werkt, mag je ze niet dubbel nemen. Ik heb geen idee van de taillemaat van zo'n klein prutske. Ik denk dat je twee keer de taillemaat moet nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. heb al een hele tijd een klosje elastiek in de kast liggen maar nog altijd niet geprobeerd of ik met mijn Singer een beetje kan smocken. Denk dat ik het met deze uitleg bij de hand toch eens ga proberen. Rokjes hebben die meiden toch nooit genoeg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aha en die maat zoek ik op in de kolom bij Meisjesmama voor zo'n rimpelrokje. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hmmmmm... ga ik ook eens proberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind het rokje fantastisch en denk er aan om ook zo iets te maken voor mijn dochters! Maar.... als superleek vraag ik me af waarom je de stof moet dubbelvouwen en moet je die dubbele stof dan ook dichtnaaien of moet je dan het effect krijgen van 2 rokjes over elkaar? - of spreek ik wartaal? -
    sorry dat ik niet alles snap :(
    groetjes,
    Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Katrien,
    Ik vouw dit rokje inderdaad dubbel omdat de fijnste stoffen vaak transparant zijn. Nu krijg je het effect van twee rokjes over elkaar. Ik smock door twee lagen tegelijk. De onderkant van de buitenste laag krijgt een gewone zoom, de onderkant van de binnenste krijgt een bandje.
    Ik hoop dat alles nu duidelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. OMG just found your blog and awesome ideas of how to make things. I love them - the 2 skirts for girls WOW.
    Following you now - please come and see me sometime - hope you'll follow back.
    A xox
    http://anyaadores.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  17. SUPER !
    Nu -geduldig- wachten tot het 6 april is (stoffenspectakel)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. GREAT!!!
    it's so cute!!! :)

    ciao ciao from Rome
    BExCLUSIVE MAGAZINE

    http://bexclusivemagazine.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  19. 'n Heel mooi rokje! Als ik dit zie, ben ik toch jaloers dat ik niet kan naaien hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. bedankt voor de zeer duidelijke uitleg! Nu is alles duidelijk en kan ik starten. dank je, Katrien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. MooiMooiMooi! Leuk stofje, daar heb ik ook al eens een rokje uit gemaakt voor mama :-)
    Ga ik ook eens proberen denk ik, heb wel al eens een kleedje gesmockt maar die rokjes van u zijn echt zo schoon. Enig idee hoe ik die maat kan berekenen ongeveer?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hella, ik heb iets meer dan dubbel de maat van de taille genomen. Maar eigenlijk hangt het af van de stof die je gebruikt. Sommige stoffen fronsen heel snel, andere minder. Probeer eens een stukje. En richt je op dubbele taille. Ik ben wel benieuwd naar jouw grote meisjesversie!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik ben vrijdagavond laat begonnen aan dit rokje en quasi volledig kunnen afmaken. Je uitleg was heel erg duidelijk en het rokje is zo eenvoudig te maken. Heel erg leuk dus! En mijn metekindje was er zaterdag zo enthousiast over. Zeker voor herhaling vatbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. @Emma en Mona: Oké merci! Eens proberen deze paasvakantie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Héél leuk! Dat willen we toch ook nog eens proberen. En het lijstje wordt maar langer ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een leuk rokje zeg! Die is in ieder stofje leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hoi! Het is me gelukt, zo'n leuk smockrokje. Ik deed het met 'enkele' stof en vind het resultaat zo leuk.. Zie zusjesvantoor.blogspot.com
    Bedankt voor de instructies ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ondertussen al 2 gemaakt en heel tevreden over! En het is ook mooi afwerkt vind ik.
    En zwijmel voor het stofje daar heb ik mijn kindjes in gedragen in een ringsling. Toevallig geen metertje over ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Rietje, helaas! Ik heb nu ook bijna alles op.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!